W e-commerce każda czynność ma ogromne znaczenie. Różni się zdecydowanie od zakupów tradycyjnych. Kiedy przychodzimy do sklepu i kupujemy powiedzmy buty, sprzedawca, włoży je do fabrycznego kartonu, karton włoży do siatki i wraz z paragonem dostaniemy wszystko do ręki. W handlu elektronicznym nie ma takiej opcji, żeby w ten sposób przygotować towar do wysyłki. Już samo pakowanie towaru wygląda inaczej, a w dodatku musimy na wiele spraw mieć baczenie, aby klient był zadowolony z otrzymania zamówionego towaru.
To prawda, że w sklepie, kiedy kupujemy cokolwiek, liczy się dla nas produkt. Kiedy jednak zamawiamy coś w sklepie internetowym, nie liczy się już tylko produkt, ale to, w jaki sposób został przygotowany do wysyłki, co stanowi jej wypełnienie, a na końcu towar. Owszem, to nie znaczy, że produkt nie ma tutaj znaczenia. Ma, oczywiście, że ma, ale proces dotarcia do niego, wiąże się z tym, że po drodze mamy jeszcze kilka pomniejszych czynności, które mogą mieć wpływ na nasz odbiór przesyłki. Dlatego pakowanie towaru, chociaż wydaje się sprawą błahą, decyduje czasami o tym, czy klient do nas wróci.
Jak to jest z tym pakowaniem towarów
Najlepiej będzie, jak skupimy się na przykładzie, o którym już wspominaliśmy. W tradycyjnym sklepie, do którego wchodzimy z ulicy, nikt nie będzie nam pakował kartonu fabrycznego w osobne opakowanie. Owszem dostaniemy jakąś siatkę. Najczęściej będzie to torba foliowa, rzadko papierowa. Jeżeli się na nią nie zdecydujemy, to w rękach naszych będzie opakowanie fabryczne i to wszystko. Gdyby jednak nam przesłano to samo opakowanie pocztą kurierską, nalepiając na nie na przykład etykietę, to w żaden sposób nie może to pozytywnie wpłynąć na odbiór przesyłki od kuriera. Z wielu powodów. Na przykład z tak prozaicznych, że ten, który zajmował się pakowaniem towaru nie pomyślał o tym, że być może chcemy ten produkt przeznaczyć na prezent, a posiadając na opakowaniu etykietę, prezent uległ dla nas uszkodzeniu.
Oklejanie taśmą
To nie jedyny problem, z którym możemy się zetknąć. Innym, nie mniej popularnym jest fakt, że nawet, jak opakowanie fabryczne zostanie wysłane inaczej, na przykład owinięte taśmą stretch, to może się okazać, że będzie się od nas wymagało opłaty za paczkę niestandardową. Nie dlatego, że zmienia ona wagę lub rozmiary, ale dlatego, że jest trudniejsza w obsłudze przez firmy kurierskie. Wymaga specjalnego traktowania na przykład w magazynie, gdzie wszystkie paczki podawane są dalej za pomocą taśmy na rolkach. Co z kolei utrudnia ich transport.
Dlatego warto się wystrzegać tych dwóch czynności, a na pewno kontakt z klientem będzie ułatwiony, a my sami nie będziemy sprowadzać na siebie dodatkowe problemy.